Periodontologia Bydgoszcz

periodontolog bydgoszcz

Nie wolno lekceważyć niepokojących objawów, które sugerują zły stan zdrowia jamy ustnej, ponieważ mogą doprowadzić do utraty zębów. Periodontologia to gałąź stomatologii zajmująca się leczeniem chorób przyzębia i błon śluzowych, dzięki czemu pozwala zachować pełne uzębienie w zdrowiu na długie lata.

Czym zajmuje się periodontolog?

Specjalistą zajmującym się chorobami przyzębia jest periodontolog. Należy zgłosić się do niego w przypadku takich objawów, jak:

• nadwrażliwość zębów,
  • odsłonięcie szyjek zębowych,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • stany zapalne dziąseł,
  • chwiejność zębów.

Do problemów przyzębia dochodzi najczęściej w wyniku zaniedbań higieny jamy ustnej, a zatem niedokładnego mycia zębów. Nagromadzona płytka nazębna jest pożywką dla bakterii i może powodować powstawanie stanów zapalnych w jamie ustnej.

Jednym z poważniejszych schorzeń jest paradontoza, która objawia się między innymi poprzez krwawienie z dziąseł. Nieleczona może doprowadzić nawet do utraty zębów.

Leczenie periodontologiczne – etapy

Pierwsza wizyta polega na ocenie początkowego stanu zdrowia pacjenta i zebraniu obszernego wywiadu. Następnie wykonywana jest higienizacja: skaling nad- i poddziąsłowy. Do zabiegów z zakresu periodontologii należą kiretaż, fluoryzacja i polerowanie.

Na tym etapie ważne jest aby pacjent współpracował z lekarzem i pilnował skrupulatnie higieny jamy ustnej. W kolejnej fazie opracowuje się cement korzeni, w których pojawiło się zakażenie.

Zakończeniem terapii są regularne wizyty kontrolne w celu podtrzymywania efektu i nadzorowania czy problem nie ponawia się. Do kompetencji periodontologa należą również zabiegi chirurgicznego pokrywania recesji, przeszczepy śluzówki i sterowana regeneracja tkanek.

Lekarz oceniając stan zdrowia pacjenta może też zalecić inne procedury, np. leczenie ortodontyczne, ponieważ wady zgryzu mogą przyczyniać się do rozwoju chorób przyzębia ze względu na utrudnienia w utrzymaniu odpowiedniej higieny jamy ustnej.

Przyczyny chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej

Do najczęstszych przyczyn chorób przyzębia zaliczamy zaniedbania higieniczne. Niedokładne szczotkowanie zębów, jedzenie dużej ilości niezdrowych produktów bogatych w cukry lub pomijanie higienizacji, którą warto wykonywać 2 razy do roku w gabinecie stomatologicznym.

Na choroby dziąseł wpływają również takie czynniki jak: bruksizm, palenie tytoniu, czynniki genetyczne oraz ogólnoustrojowe problemy zdrowotne.

Choroby przyzębia – objawy

Warto zgłosić się do periodontologa w sytuacji, gdy obserwujemy krwawienie dziąseł, nadwrażliwość zębów oraz zmagamy się z nieprzyjemnym zapachem z ust. Dziąsła są podrażnione i zaczerwienione, następuje także odsłonięcie szyjek zębowych lub rozchwianie zębów.

Periodontologia – zalecenia po leczeniu

Bezpośrednio przez pierwsze 2 godziny po zabiegu nie należy jeść i pić. W pierwszych dniach powinno się przestrzegać zaleceń dietetycznych oraz zrezygnować z picia alkoholu i palenia papierosów. Ważne jest też, by pilnować dokładnego szczotkowania zębów.

Należy regularnie zgłaszać się na wizyty kontrolne i higienizację w celu usuwania kamienia nazębnego.

Periodontolog Bydgoszcz – zadzwoń już dziś!

Lepiej zapobiegać niż leczyć. W sytuacji, gdy obserwujemy niepokojące objawy należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza, ponieważ kroki podjęte w odpowiednim momencie zapobiegają przykrym konsekwencjom i pozwalają zachować uzębienie w pełnym zdrowiu.