Zęby zatrzymane — przyczyny, objawy, leczenie

Jak powszechnie wiadomo, zdrowie jamy ustnej rzutuje bezpośrednio na ogólne zdrowie i samopoczucie każdego człowieka. W tym kontekście problem zatrzymanych zębów stałych – w szczególności zębów mądrości – może prowadzić do wielu komplikacji, jeśli nie zostanie odpowiednio wcześnie zdiagnozowany i wyleczony.

Chcesz wiedzieć, na czym polega prolematyka zatrzymanych zębów? A może zastanawiasz się nad tym, jakie są objawy i przyczyny występowania zębów zatrzymanych? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego schorzenia.

Czym są zęby zatrzymane?

Ząb zatrzymany to taki, który nie wyrżnął się na powierzchnię dziąsła w oczekiwanym czasie, ale mimo to jest w pełni wykształcony. Najczęściej problem ten dotyczy:

• trzecich zębów trzonowych, czyli zębów mądrości (ósemek),
  • górnych kłów (trójek),
  • siekaczy górnych przyśrodkowych (jedynek),
  • drugich dolnych przedtrzonowców (piątek).

W tym miejscu zaznaczamy, że odpowiednia diagnostyka zębów zatrzymanych (np. zdjęcia rentgenowskie) pomaga rozpoznać ich nieprawidłowe ułożenie i w zależności od stopnia skomplikowania konkretnego przypadku – zaplanować oraz wdrożyć leczenie.

Przyczyny zatrzymania zęba

Brak miejsca w łuku zębowymŁuk zębowy jest zbyt wąski, co może być spowodowane problemem z wyrzynaniem się zębów mlecznych w przeszłości. Niewystarczająca ilość miejsca w jamie ustnej uniemożliwia prawidłowe wyrżnięcie się nowych zębów, co często prowadzi do ich zatrzymania.
Genetyczne predyspozycjeSkłonność do zatrzymania zębów może być dziedziczna. Jeśli w rodzinie występują przypadki zatrzymanych zębów, istnieje większe prawdopodobieństwo, że kolejne pokolenia również będą borykały się z tym problemem.
Niedobór witamin A i DBrak odpowiednich witamin może wpłynąć na zdrowie kości szczęki oraz prawidłowy rozwój zębów. Witamina A jest niezbędna do utrzymania zdrowych tkanek nabłonkowych, w tym dziąseł. Z kolei witamina D wspomaga wchłanianie wapnia, co jest kluczowe dla zdrowia kości i zębów. Niedobory tych witamin mogą prowadzić do osłabienia struktury kości i w efekcie zatrzymania zębów.
Zmiany hormonalneWszelkiego rodzaju zaburzenia hormonalne mogą wpływać na proces wyrzynania się zębów. Hormony odgrywają kluczową rolę w regulacji wzrostu kości i zębów, a ich niewłaściwy poziom może prowadzić do opóźnień lub zatrzymania procesu wyrzynania.
Urazy szczęki lub żuchwyUszkodzenia mechaniczne mogą utrudniać wyrzynanie się zębów. Przebyte urazy, takie jak złamania, czy też mocne stłuczenia mogą zmieniać położenie zębów i uniemożliwiać ich prawidłowe wyrżnięcie.
Nieodpowiednie metody leczenia stomatologicznego w przeszłościNiewłaściwe leczenie może wpłynąć na przyszłe wyrzynanie się zębów. Przykładowo, nieprawidłowo przeprowadzone ekstrakcje zębów mlecznych lub brak odpowiedniego leczenia ortodontycznego mogą prowadzić do problemów z wyrzynaniem się zębów stałych w późniejszym okresie życia.

Objawy zatrzymanego zęba

Jednym z najbardziej oczywistych objawów zęba zatrzymanego jest jego widoczny brak. Oprócz tego istnieją objawy, które mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z zębem zatrzymanym, a są to m.in.:

• ruchomość okolicznych zębów,
  • nieprawidłowy zgryz,
  • ból i dyskomfort w jamie ustnej,
  • obrzęk i zaczerwienienie dziąseł,
  • problemy z gryzieniem i żuciem,
  • powstawanie torbieli lub ropni.

Jeśli zaobserwujesz u siebie choć jeden z powyższych objawów, nie zwlekaj i umów się na konsultację. Dokładne badania pozwolą zdiagnozować zatrzymany ząb i dobrać odpowiednią metodę leczenia.

Leczenie ortodontyczne

Usunięcie zęba zatrzymanego nie zawsze jest ostatecznością. W przypadku zatrzymania przednich zębów wykonujemy ortodontyczne wprowadzenie zęba do łuku. Jest to procedura polegająca na chirurgicznym odsłonięciu zęba i zastosowaniu aparatu ortodontycznego, który pomoże przesunąć ząb do właściwej pozycji w łuku zębowym.

Usunięcie zatrzymanego zęba

Z reguły zatrzymany ząb poddaje się zabiegowi ekstrakcji. Jeśli zauważasz u siebie brak zęba stałego, przewlekłe bóle i stany zapalne w jamie ustnej, czy chociażby regularne powstawanie torbieli lub ropni – skontaktuj się z nami, gdyż usunięcie zatrzymanego zęba może zapobiec dalszym powikłaniom i poprawić zarówno zdrowie jamy ustnej, jak i ogólny komfort życia.